Una ciutat diversa i plural ha de tenir en compte la seva ciutadania. La multiplicitat de vides i històries que la configuren, la seva força transformadora i creativa. Les ciutats són espais oberts que han d’escoltar i atendre les necessitats i els anhels de les persones que les conformen.
Entre aquestes persones, les adolescents i joves tenen molt a dir, malgrat que massa sovint no se les té en consideració en el moment de valorar circumstàncies socials i prendre decisions. Moltes vegades no tenen la possibilitat d’assumir responsabilitats que els/les faran créixer, l’oportunitat d’integrar-se en un procés realment transformador (per a elles i ells i per a altres). Per assolir aquest objectiu, les noies i els nois haurien de conèixer/investigar el seu entorn, dialogar amb les veïnes i els veïns i convertir-se en altaveus de les seves demandes. Explorar la realitat social més enllà del seu cercle immediat i extraure’n conclusions que puguin contribuir a la solució dels problemes habituals.
Aquest és el primer objectiu de RBLS TEEN PROJECT: donar-los eines per empoderar-los i permetre’ls participar en la presa de decisions als seus districtes i barris gràcies a l’estudi de camp que hauran realitzat amb una mirada fresca, neta, honesta. Tractar les i els joves com persones amb criteri, capaces de fer aportacions valuoses a la seva comunitat.
1. QUÈ ÉS RBLS TEEN PROJECT
És un projecte sorgit de la col·laboració entre TEEN FRIDAY (Sala Fènix) i RBLS Festival Teatre Jove. És:
– un projecte de ciutat i de ciutadania.
– un projecte social per a/amb adolescents, al voltant de temàtiques i realitats que els toquen de prop.
– un projecte que neix amb l’objectiu que les i els joves de la ciutat cocreïn i promoguin accions transformadores als seus barris i districtes.
– un projecte que involucra activament la xarxa veïnal i territorial i fomenta relacions que comportin l’enfortiment del suport mutu i del reconeixement de grups, col·lectius i espais d’acció cultural.
– un projecte que es fonamenta en valors d’interculturalitat i intergeneracionalitat.
– un projecte cultural i artístic: els resultats obtinguts de la investigació de les i els adolescents donaran peu a una creació escènica comunitària. Això vol dir que, juntament amb el grup que participi en el procés d’investigació, n’hi haurà d’altres que realitzaran una proposta escènica, tècnica (llums, so), l’escenografia, el vestuari o tasques de suport en producció.
I, per començar el projecte, treballarem amb noies i nois, associacions i entitats del Raval. La creació es mostrarà el novembre de 2021 en un espai professional i s’obrirà a públic de tota la ciutat. D’aquesta manera, el ressò de la investigació es multiplicarà.
En edicions futures, RTP es desenvoluparà en barris d’altres districtes de Barcelona. Aquesta primera edició, però és el RAVAL TEEN PROJECT, i ha merescut una de les beques Premis Barcelona 2021 a la innovació en projectes comunitaris.
2. RAVAL TEEN PROJECT N. 1. HOMO CONSUMER
El col·lectiu Mos Maiorum lidera la primera edició del RTP, centrat al barri del Raval. Mos Maiorum és un col·lectiu escènic que treballa el teatre documental i de denúncia social, tant en el format com en el contingut, col·locant l’espectador/a dins la situació escènica utilitzant formats immersius.
La investigació que la companyia realitzarà amb les noies i els nois participants girarà a l’entorn del consumisme. Venim d’una societat que cada vegada consumeix més degut a l’acceleració del model establert de capitalisme, el neoliberalisme. Per poder mantenir el sistema, el conjunt de la població, les persones treballadores, estem consumint per poder mantenir el sistema i els llocs de treball, cada cop més precaris. Per tant, el consumisme és un tema que ens travessa com a societat d’una manera molt punyent.
Amb la pandèmia, aquest consumisme ha mutat i cada cop és més salvatge. Platafomes com Amazon o Glove, entre d’altres, no només estan afectant al petit comerç i a la nostra manera de relacionar-nos amb el consum d’allò que necessitem, o no; sinó que han accelerat la precarietat laboral i la pobresa entre la classe treballadora. Els col·lectius amb què es treballarà aquest tema travessen moltes fases d’aquest consumisme, des del consum propi fins a la precarietat laboral de les seves famílies. També es treballarà des de la perspectiva de gènere, investigant si hi ha més pressió sobre la dona a l’hora de consumir pel que fa a la publicitat i els productes sexualitzats; posarem igualment èmfasi en el mercat laboral relacionat amb el consumisme. El resultat de la investigació, transformat en proposta escènica comunitària, portarà per títol HOMO CONSUMER.
PREMI BARCELONA 2020. Suport al teixit cultural, educatiu i científic
Les beques Premis Barcelona 2020 van ser creades per l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) recollint una proposta del Consell de Cultura de la Ciutat, que va decidir transformar els Premis Ciutat de Barcelona en la seva edició de 2020 per tal de reactivar un sector castigat fortament per la crisi sanitària. Les beques s’emmarquen en el tercer paquet de mesures per donar suport al teixit cultural, educatiu i científic davant les dificultats derivades de la pandèmia.
Els projectes becats han estat seleccionats d’entre un total de 2.275 candidatures. El 86% corresponen a l’àmbit de la cultura, i la resta es reparteixen entre els àmbits de ciència i educació.
Podeu consultar la relació de projectes guardonats en aquest enllaç.